PORT STATE CONTROL
HOTARARE nr 811.pdf
ATRIBUȚII:
1. Inspectează navele străine aflate în porturile maritime românești sau în apele naționale cu privire la respectarea prevederilor convențiilor internaționale relevante la care România este parte referitoare la siguranța navei și a navigației, prevenirea poluării marine de la nave şi la condiţiile de muncă şi de viaţă de la bord;
2. Întocmeşte raportul de inspecţie corespunzător pe baza constatărilor de la bord;
3. Introduce raportul de inspecţie în bazele de date Sirenac şi BSIS;
4. În cazul identificării unor deficienţe majore sau a unor neconformităţi majore se decide măsura reţinerii navei din navigaţie pâna la rectificare;
5. În cazul reţinerii, se iau măsurile de informare a tuturor celor interesaţi, conform reglementărilor în vigoare;
6. Reţinerea este urmată de aplicarea amenzii legale;
7. Eliberarea navei se face în urma efectuării unei reinspecţii la cerere care să constate rectificarea deficienţelor care au condus la reţinerea navei;
8. Reinspecţia navei urmată de aplicarea tarifului legal corespunzător;
9. Există inspecţii extinse obligatorii, efectuate numai asupra unor tipuri de nave, care pot avea loc în weekend sau în zilele de sărbători legale;
10. Lipsa informării serviciului PSC de către cei interesaţi că nava este eligibilă pentru inspecţia extinsă obligatorie este penalizată cu amenda legală;
11. Se ocupă de elaborarea statisticilor cerute de conducerea instituţiei, de minister şi de organismele Comunitare (Comisia Europeana şi EMSA);
12. Participă la cursuri de pregătire sau la alte evenimente de interes, în ţară sau în străinatate, atunci când este nominat.
DEFINIȚII
Art. 2
Termenii folosiţi în prezentul ordin şi în anexele la acesta au următorul înţeles:
a) autoritate competentă - Autoritatea Navala Româna, autoritate de stat în domeniul siguranţei navigaţiei, din subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, căreia i se deleagă competenţele pentru activitatea de control al statului portului, denumită în continuare ANR;
b) convenţii:
(i) Convenţia internaţională din 1966 asupra liniilor de încărcare (LL 66), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971;
(ii) Convenţia internaţională pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare 1974 (SOLAS 74), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;
(iii) Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul din 1978 (MARPOL 73/78), la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993;
(iv) Convenţia internaţională privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart 1978 (STCW78), la care România a aderat prin Legea nr. 107/1992;
(v) Convenţia referitoare la Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare (COLREG 72), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974;
(vi) Convenţia internţională asupra măsurării tonajului navelor, încheiată la Londra în 1969 (ITC 69), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976;
(vii) Convenţia nr. 147/1976 privind standardele minime la bordul navelor comerciale şi Protocolul din 1996 la această Convenţie (ILO nr. 147), ratificată de România prin Ordonanţa Guvernului nr. 56/1999, aprobată prin Legea nr. 19/2001;
(viii) Convenţia internaţională din 1992 privind răspunderea civilă pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi (CLC 92), la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 15/2000, aprobată prin Legea nr. 158/2000, împreună cu protocoalele şi amendamentele la aceste convenţii, precum şi codurile cu statut obligatoriu atribuit acestora, în versiunea lor la zi;
c) factor de risc - termen generic ce desemnează elementele prioritare în alegerea navelor pentru inspecţia PSC;
d) inspector PSC - persoana din cadrul ANR autorizată de aceasta să efectueze inspecţii în cadrul controlului statului portului - PSC;
e) inspecţie - vizita la bordul unei nave pentru verificarea atât a valabilităţii certificatelor relevante, a documentelor, a stării navei, a echipamentelor sale şi a echipajului acesteia, cât şi a condiţiilor de muncă şi viaţă la bord ale echipajului;
f) inspecţie mai detaliată - inspecţie în timpul căreia nava, echipamentele şi echipajul acesteia, în totalitate sau în parte, dupa caz, în circumstanţele prevăzute la art. 6 alin. (3), fac obiectul unei inspecţii mai amanunţite care include construcţia, echipamentele, echipajul, condiţiile de muncă şi viaţă la bord ale acestuia, precum şi conformitatea cu procedurile operaţionale de la bord;
g) inspecţia extinsă sau intensificată - o inspecţie aşa cum se specifică la art. 7;
h) instalaţii din largul mării - instalaţii fixe ori mobile care operează pe sau deasupra platoului continental românesc;
i) MOU - Memorandumul de înţelegere de la Paris pentru controlul statului portului, semnat la 26 ianuarie 1982;
j) nava - orice navă maritimă căreia i se aplică una sau mai multe convenţii şi care arborează pavilionul unui stat străin;
k) reţinere - interzicerea plecării din port a unei nave, datorită deficienţelor constatate, care, individual sau cumulate, determină ca nava să nu mai fie considerată în bună stare de navigabilitate;
l) stoparea operaţiunilor - interzicerea operarii unei nave datorită deficienţelor constatate, care, individual sau cumulate, ar face ca operarea sa fie riscantă.
ATA și ATD
Având în vedere necesitatea uniformizării interpretării timpilor de sosire şi de plecare a navelor maritime în şi din porturile maritime româneşti şi ale Dunării maritime, următoarea definire a lor va fi luată în consideraţie de către toţi cei interesaţi:
ATA (timpul real de sosire)
a) Pentru nava care acostează în port: este ora terminării controlului de sosire, anunţată şefului de tură de la Căpitania portului şi Centrului VTS de echipa de control prin ofiterul de căpitanie care participă la control;
b) Pentru nava care ancorează la radă: este ora terminării manevrei de ancorare, anunţată la Centrul VTS de comandantul navei sau de pilotul care a participat la manevra.
ATD (timpul real de plecare)
a) Pentru nava care este acostată în port: este ora terminării controlului de plecare, anunţată şefului de tură de la Căpitania portului şi Centrului VTS de echipa de control prin ofiţerul de căpitanie care participă la control;
b) Pentru nava care pleacă de la radă: este ora terminării manevrei de ridicare a ancorei, anunţată la Centrul VTS de comandantul navei sau de pilotul care a participat la manevra.
Centrul VTS are obligaţia înscrierii acestor timpi în reţeaua Safe Sea Net de achiziţionare a datelor.
CONTACT
Mihai Babuș – Sef serviciu
TEL: 0729155782
FAX: 0241/601853
E-mail: mbabus@rna.ro; psc@rna.ro